Hoe lang duurt het voordat ik in Google zichtbaar ben
Wanneer ben ik in Google zichtbaar?
11 maart 2021
WooCommerce productcategorie toevoegen aan het menu
2 juni 2022
Hoe lang duurt het voordat ik in Google zichtbaar ben
Wanneer ben ik in Google zichtbaar?
11 maart 2021
WooCommerce productcategorie toevoegen aan het menu
2 juni 2022

Waarschijnlijk wist je het al, goede content, gericht op de juiste doelgroep, kan een webpagina heel succesvol maken. SEO is de belangrijkste troef om meer bezoekers te genereren en zo eventueel omzet te doen stijgen. Tegenwoordig zoekt bijna iedereen wel op internet naar wat ze nodig hebben, zowel naar informatie als het direct overgaan tot aankoop. Daarom is het belangrijk dat je altijd SEO vriendelijke content creëert om zo de beste positie te verkrijgen in de zoekmachineresultaten.

1. SEO gaat niet alleen over trefwoorden

Natuurlijk heeft de keuze van de zoekwoorden grote invloed op SEO resultaten. Toch is SEO aan veel meer factoren gebonden. Naast het gebruik van de juiste zoekwoorden is het belangrijk dat de inhoud van de geschreven tekst zo veel mogelijk de lezer zal aanspreken. Zorg er daarom voor dat ten eerste de inhoud kwalitatief helemaal klopt en ga daarna pas over op het inzetten van de gewenste trefwoorden.

2. Val op met originele en unieke content

Dit is de beste manier om je te onderscheiden van andere content en dat zorgt er weer voor dat de bezoeker langer op de website zal blijven of eerder terugkomt naar de website. Zorg er dus voor dat de inhoud origineel en herkenbaar is.

Dit kun je doen doormiddel van:

  • Copywriting: met deze schrijftechniek kun je emoties en pakkende woorden gebruiken om de boodschap over te brengen. De bezoeker leest het liefst content die niet alleen een onderwerp uiteenzet. De lezer wil ook geprikkeld worden door bijvoorbeeld zich te herkennen in het verhaal.
  • Storytelling: met deze schrijftechniek kun je een anekdote of een persoonlijk verhaal toevoegen om de boodschap nóg meer kracht te geven.

Originele inhoud zorgt niet alleen voor het genereren van ‘backlinks’ die de kwaliteit van de inhoud benadrukken, maar zal ook door Google zeer gewaardeerd worden (in tegenstelling tot gedupliceerde content). Daarbij zal ook het bouncepercentage verbeteren aangezien de bezoekers eerder geneigd  zullen zijn om op de site te blijven en ook dit verbetert de ranking bij Google.

3. Kies voor goede titels en ondertitels

Wanneer je informatie zoekt via Google, word je al snel geconfronteerd met een groot aantal resultaten. Het eerste waar men dan naar kijkt, is de titel. Zorg er daarom voor dat de titel en beschrijvingen zich goed onderscheiden van andere content. Heb je hier geen tijd en/of zin in? Overweeg dan een SEO specialist inhuren. Dan hoef je je alleen te bekommeren om de inhoud, en kun je het gemorrel met zoekwoorden verwerken op SEO-proof wijze overlaten aan een deskundige.

4. Vereenvoudig de tekst van de inhoud

Leesgemak is strikt genomen niet een van de factoren die van invloed zijn op SEO. Toch kan het indirect wel een grote impact hebben. Verbeter dus de leesbaarheid van de inhoud:

  • Gebruik eenvoudige vocabulaire: probeer het eenvoudig te houden, tenzij je voor een heel specifiek en gespecialiseerd publiek schrijft. Hoe duidelijker en toegankelijker de tekst is, hoe langer de bezoeker de tijd zal nemen om het daadwerkelijk te lezen.
  • Gebruik korte zinnen: vaak wordt er geschat dat het maximum per zin 20 woorden is. Dit moet natuurlijk niet letterlijk genomen worden. Maar kortere en dus beter verteerbare zinnen zullen helpen om meer leesbare inhoud te creëren.
  • Schrijf zoals je spreekt: houd de tekst zo natuurlijk mogelijk. Plaats ook de trefwoorden op een zo natuurlijk mogelijke manier in de tekst.

5. Richt je op het beoogde doel van de gebruiker

Bij het uitvoeren van een zoekopdracht laat de internetgebruiker zich leiden door 4 hoofddoelen:

  • Wat de gebruiker wil ‘weten’: de internetgebruiker wil informatie over een bepaald onderwerp weten.
  • Wat de gebruiker moet ‘doen’: de gebruiker wil leren hoe hij of zij een bepaalde handeling moet uitvoeren of wat hij/zij moet doen om iets te creëren of aan te schaffen.
  • Welke website de gebruiker nodig heeft: de gebruiker is op zoek naar een specifieke bron.
  • Waar de gebruiker heen moet gaan: de gebruiker is op zoek naar een plek om naartoe te gaan.

Voordat je content schrijft, is het belangrijk om te bepalen welke van deze 4 categorieën overeenkomt met het beoogde doel. Als je bijvoorbeeld wil dat de gebruiker over gaat tot koop dan moet je je vooral richten op de gebruikers uit de ‘doen’ categorie. Als je vooral het imago als expert van de website wilt verbeteren, kun je je het beste tot de bezoekers richten die tot de categorie ‘weten’ behoren.

Door het doel in te schatten, kun je het gebruik van trefwoorden verfijnen. Richt je dus op woorden die een bepaalde actie uitdrukken die in een bepaalde categorie vallen zoals: bezoeken, reserveren, inschrijven, ontdekken, vergelijken, enz.

6. Zorg voor relevante en samenhangende content

Zoekmachines waarderen websites die een onderwerp diepgaand behandelen. En om erachter te komen of een site zich kan onderscheiden op een specifiek thema wordt er ook gekeken of pagina’s en subpagina’s enige of veel relevantie met elkaar delen.

Dus als een website een bepaald onderwerp centraal heeft staan zorg er dan voor dat de content relevant is aan dat onderwerp en er ook relevantie bestaat tussen de subpagina’s van de site.

7. Optimaliseer on-page SEO

HTML-tags zijn een van de eerste elementen die zoekmachines onderzoeken om de inhoud te begrijpen. Zorg er dus voor dat er relevante zoekwoorden staan in de titel, meta-omschrijving en ondertitels, datzelfde geldt voor afbeeldingen en video wanneer je voor een bedrijfsfilm laten maken gekozen hebt.

8. Featured Snippet

De featured snippet wordt helemaal bovenaan de zoekresultaten weergegeven als antwoord op een bepaalde zoekopdracht van een gebruiker. Om dit vak te bereiken, moet je dus de zoekvraag van een gebruiker zo goed mogelijk kunnen beantwoorden:

  • Gebruik een tool zoals SEMrush om te bepalen of er een featured snippet bestaat voor het beoogde zoekwoord. Of zoek simpelweg handmatig in Google en observeer het zoekresultaat op het wel of niet bestaan van een featured snippet.
  • Als er een featured snippet bestaat, identificeer de structuur van de inhoud daarvan. Is het een alinea, lijst of tabel? Op deze manier kun je jouw content aanpassen om de plaats over te nemen.
  • Gebruik een ondertitel om de zoekvraag daarin te verwerken.
  • Beantwoord de zoekvraag in de tekst direct na de ondertitel. Schrijf een beknopt en volledig antwoord (vollediger dan het al bestaande antwoord), terwijl je dezelfde structuur aanhoudt van de reeds bestaande content.
  • Gebruik feiten en cijfers.
  • Beantwoord verschillende vragen die worden voorgesteld aan het einde van de zoekresultatenpagina, in het gedeelte ‘Gerelateerde zoekopdrachten’.

9. Voeg Alt-tags en omschrijvingen toe aan de afbeeldingen

De alt-tag wordt gebruikt om een ​​afbeelding te beschrijven. Het kan gebruikers die visueel beperkt zijn helpen om te begrijpen wat er wordt afgebeeld. Google gebruikt het ook voor SEO doeleinden, om de afbeeldingen en de bijbehorende zoekwoorden beter te begrijpen.

Door het plaatsen van een juiste alt-tag zullen de SEO resultaten dus ook verbeteren, dat zal iedere SEO specialist beamen. Plaats daarom ook inhoudelijke omschrijvingen of bijschriften onder een afbeelding. Google hecht grote waarde aan de gebruikerservaring of UX van de website. Relevante afbeeldingen met inhoudelijke omschrijving zorgen voor een beter gebruiksgemak en dit is dus een vrij eenvoudige manier om SEO te verbeteren.

10. Optimaliseer verouderde content

Zoekmachines geven prioriteit aan nieuwe inhoud. Door de verouderde content bij te werken met actuele informatie, kun je de ranking en bezoekers aantallen ‘traffic’ aanzienlijk verhogen.

  • Identificeer content die waarschijnlijk hoger zal scoren op zoekwoorden met een hoog volume.
  • Werk het artikel bij of herschrijf het om de nauwkeurigheid en volledigheid te verbeteren.
  • Controleer de on-page SEO van de pagina, evenals de externe links (zijn ze nog steeds actief en relevant?).
  • Publiceer het vernieuwde artikel en pas de publicatiedatum aan zodat de zoekmachines de inhoud opnieuw kunnen indexeren

11. Houd de gebruikerservaring ‘UX’ in de gaten

De gebruikerservaring werkt door tot aan de inhoud van de tekst. De inhoud is dus net zo belangrijk als bijvoorbeeld de laadsnelheid en functies van de site. Let dus goed op bijvoorbeeld het lettertype en woordgebruik. Het gebruik van te veel trefwoorden en onnatuurlijke herhalingen van trefwoorden zal de gebruikerservaring doen verslechteren. Ook letten de zoekmachines op het te veel en onnatuurlijk toepassen van trefwoorden. Zorg er dus voor dat de inhoud kloppend en natuurlijk blijft en maak gebruik van synoniemen.

Voor het schrijven van SEO-vriendelijke content moet je dus ten eerste rekening houden met:

  • Wat is het doel van de bezoeker? Iets willen weten, iets willen doen of ergens heen willen gaan?
  • Welke trefwoorden zijn relevant voor deze doelgroep en wat voor actiewoorden kunnen daarvoor worden gebruikt?
  • Is de inhoud gebruiksvriendelijk? Klopt de inhoud feitelijk en staan er geen onnatuurlijke herhalingen van trefwoorden in?
  • Kloppen de Meta-tags? Zodat de zoekmachines de inhoud sneller zullen begrijpen.
× Vragen? WhatsApp nu!